5 Grote SEO blunders…en hoe jij ze voorkomt

By Rutger Steenbergen | Zoekmachine optimalisatie

okt 18
De 5 grootste SEO blunders

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization, in het Nederlands zoekmachine optimalisatie. De term omvat een verzameling methoden en strategieën waarmee je een ​​website hoger in de zoekresultaten probeert te krijgen. Op internet staat veel foutieve en verouderde informatie over wat wel en niet werkt bij SEO. Dit zijn 5 veelgemaakte SEO blunders.

SEO blunder 1. Het gebruik van de verkeerde zoekwoorden

Zoekwoorden via Wonder Wheel

Deze SEO blunder wordt waarschijnlijk het meeste gemaakt. Veel webmasters schrijven de zoektermen in hun website waar de meeste mensen mee zoeken.

Sta je bij zo’n term op plek 1 in Google dan levert je dat heel veel gratis bezoekers op, maar over het algemeen zijn deze zoekwoorden veel te concurrerend.

Je kunt simpelweg niet hoog scoren in Google op de zoekwoordcombinaties en in plaats van veel bezoekers trek je er helemaal geen. Goede SEO begint daarom bij goed zoekwoordonderzoek.

SEO Blunder 2. Verwarring over meta tags

Jaren geleden kon je hoger scoren bij de zoekresultaten door de meta description en meta keywords vol te stoppen met zoekwoorden. Hier werd zoveel misbruik van gemaakt dat Google en consorten de zoekresultaten tegenwoordig anders rangschikken.

De meeste zoekmachines negeren de meta-keywords bij het bepalen van de volgorde van de zoekresultaten. De meta-omschrijving gebruiken ze vaak wel om een adequate beschrijving van de webpagina weer te geven bij de zoekresultaten. Schrijf dus hiervoor een korte en uitnodigende omschrijving van maximaal 156 karakters. 

Tip! Herhaal je belangrijkste zoekwoorden in de meta-description. Zoekt nu iemand met deze woorden, dan verschijnen ze vetgedrukt bij de zoekresulaten. De bezoeker ziet ze nu in  de titel, de url en de omschrijving, waarmee je de kans dat hij doorklikt aanzienlijk vergroot. Je biedt precies wat hij zoekt.

Lees ook deze interessant post over Meta Descriptions en Google van Drie Bultynck

Meta description voor SEO

SEO blunder 3. Uitsluitend Flash gebruiken

Flash is een programmeertaal waarmee je waanzinnige websites kunt maken, maar zoekmachines kunnen er praktisch niets mee. Ze hebben geen flauw idee waar de website over gaat en daarom verschijn je nooit hoog bij de zoekresultaten.

Als je geen goede reden hebt voor het gebruik van Flash, kies dan altijd voor een HTML-versie van jouw website. Een alternatief is dat je een HTML-blog (bijvoorbeeld met WordPress of Blogger) begint naast je Flash-site. Hiermee trek je dan bezoekers die je kunt doorsturen naar je slecht vindbare Flash-site.

Lees ook: Kun je een SEO-vriendelijke Flash-site maken?

SEO blunder 4. Java script

Javascript voor SEO is slechtJava script is vergelijkbaar met Flash en het wordt slecht gelezen door de zoekmachines. Je kunt er wel mooie dingen mee maken en voor bezoekers kun je de techniek toepassen, maar doe dit nooit op strategische plekken.

Een veel gemaakte fout is het gebruik van Java-script in menu’s. Als dit gebeurt zien zoekmachines geen links op je website en slaan ze de onderliggende pagina’s ook niet op in hun database. Ze zijn daarmee onvindbaar via zoekmachines, dus maak deze fout niet en vermijd als het even kan Java script.

SEO blunder 5. Vals spelen

Als een zoekmachine merkt dat je de zoekresultaten met trucjes probeert te beïnvloeden word je bestraft. Met onethische en verboden technieken kun je de zoekresultaten soms best een poosje beïnvloeden, maar nooit lang. Uiteindelijk komen zoekmachines er achter en kun je op hun zwarte lijst terechtkomen, waardoor je helemaal niet meer verschijnt bij de zoekresultaten. Eerlijk duurt dus het langst.

Door deze 5 SEO te vermijden scoort jouw website hoger bij de zoekresultaten en trek je gratis meer bezoekers.

Vind je dit interessant? Download dan ook mijn Gratis SEO Handleiding!

 Foto credit: JasonParis

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.