25 creatieve manieren om je webshop beter vindbaar te maken

By Rutger Steenbergen | Zoekmachine optimalisatie

sep 28
e-commerce-seo-webshop
  1. Zoek in Google op site:www.jouwwebsite.nl. Zo ontdek je welke pagina’s van je website zijn geindexeerd en hoe de zoekresultaten eruit zien. De resultaten bevatten als het goed is de woorden waarop veel mensen zoeken en ze nodigen uit tot doorklikken.
  2. Herhaal dit trucje voor concurrerende websites. Zijn hun zoekresultaten beter geoptimaliseerd en verleidelijker geschreven?
  3. Gebruik zoekwoordentools om zoekwoorden te achterhalen. Doe dit niet eenmalig, maar herhaal dit regelmatig, want ook zoekwoorden zijn trend- en tijdgevoelig (lees ook: 20 onmisbare hulpprogramma’s voor het vinden van zoekwoorden)
  4. Zet voldoende tekst op de pagina’s. Google houdt van veel tekst, want dan kan de zoekmachine de pagina beter duiden. Minimaal 350 woorden voor de voorpagina en 550 woorden voor de onderliggende pagina’s is een vuistregel. Schrijf in de tekst de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden
  5. In menu’s kun je relevante  zoekwoorden stoppen, zodat zoekmachines snel snappen waar de website over gaat. Schrijf relevante woorden in de menu’s.
  6. Schrijf de drie belangrijkste zoekwoorden voor de website op de voorpagina. De homepage heeft meestal de hoogste Pagerank van een website en is daardoor de belangrijkste pagina.
  7. ecommerce-seo-kopenOptimaliseer link-teksten (ankerteksten) voor zowel zoekmachines als bezoekers. Als zij niet klikken verdien je ook geen geld.
  8. Schrijf ‘content’ voor artikelpagina’s en stop hier belangrijke zoekwoorden in. Google houdt van tekst.
  9. Stimuleer reviews, dit is unieke content die je onderscheidt van de concurrentie.
  10. Gebruik nooit de omschrijvingen van de leverancier, dit zorgt voor duplicate content en als iedereen hetzelfde biedt toont Google het toch niet.
  11. Publiceer regelmatig zoekwoordrijke persberichten. Dit is goed voor de backlinks.
  12. Breng de webshop onder de aandacht via social bookmarking.
  13. Reageer op gerelateerde forums en plaats – waar mogelijk – een linkje naar de site met een zoekwoordenrijke ankertekst. Zie ook mijn video over linkbuilding door middel van forums
  14. Overweeg zelf een forum te maken op je website. Zo bind je klanten aan je en krijg je unieke content.
  15. Kijk goed naar je interne links. Vaak kun je dit automatiseren, in Joomla bijvoorbeeld met Simplylinks
  16. De body-tekst is het gedeelte van een webpagina dat een lezer ziet (dus zonder allerlei technische codes). Google kijkt extra naar het bovenste gedeelte van een webpagina, dus laat  je belangrijkste zoekwoord hier 1 of 2 keer in terug keren.
  17. Controleer de website op fouten op: http://validator.w3.org/

  18. istock-creditcardDe meta description is een omschrijving voor een webpagina, die Google toont bij de zoekresultaten. Schrijf hier in elk geval het belangrijkste zoekwoord voor de pagina in.
  19. Zoekmachines houden van leesbare links, ofwel links met herkenbare woorden erin. Zorg voor SEF – search engine friendly – url’s.
  20. Optimaliseer je afbeeldingen met bijvoorbeeld Photoshop (save for web) en gebruik altijd de ALT- en title-tag.
  21. Controleer regelmatig de status van de website en eventuele doodlopende pagina’s (404’s) via Google Webmaster Tools. Lees hierover ook:
  22. Deel teveel tekst op in stukjes, door middel van tabs. Zoekmachines lezen de complete teskt en bezoekers krijgen hapklare brokken.
  23. Vermeld zoveel mogelijk details (zoals ISBN’s bij boeken) bij productpagina’s. Ook hier zoeken mensen op.
  24. Experimenteer met en lees over usabality. Zo schijnen rode bestel-knoppen beter te converteren dan welke andere kleur ook. Het proberen waard!
  25. Werk hard en blijf hard werken. Helaas bestaat er geen gouden formule voor online succes, dus blijf hard werken aan je webshop en leg de lat hoog. Anders doet de concurrent het wel.

Vind je dit interessant? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en download direct de Gratis SEO Handleiding

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.