Ga naar de inhoud

Wat is een (XML-)sitemap en wat heb je eraan?

    In een sitemap staan de links naar de pagina’s op de site netjes onder elkaar, zodat bezoekers en zoekmachines eenvoudig de juiste pagina vinden.

    Eigenlijk is het dus een overzicht van de complete site op een enkele pagina.

    Hoewel de termen vaak door elkaar gebruikt worden zijn er eigenlijk twee soorten Sitemaps:

    1. Een HTML-sitemap voor bezoekers
    2. Een XML-sitemap voor zoekmachines

    De sitemap voor bezoekers is erop gericht bezoekers snel de weg te wijzen op de site. Hij ziet er bij voorkeur aantrekkelijk en intuïtief uit.

    Een XML-sitemap is bestemd voorzoekmachines en hier staan enkel linkjes in. De url van de XML-sitemap kun je opgeven bij Google Search Console, zodat je de zoekmachine expliciet opdracht geeft de pagina’s op je website te indexeren.

    Het gebruik van een sitemap heeft enkele grote voordelen en dit zijn ze:

    1. Sitemap en navigatie

    Een sitemap werkt als een routekaart voor jouw website of blog. Kunnen bezoekers de juiste pagina op de site niet vinden dan lukt het ze via een overzichtelijke gebruikers-sitemap vaak wel.

    2. Sitemap maakt de website inzichtelijk

    Bij complexe websites is het vaak lastig om alle informatie te ontsluiten. Met een heldere sitemap zien bezoekers in een oogopslag hoe de site in elkaar steekt en waar ze welke informatie kunnen vinden.

    3. Sitemap is goed voor SEO

    Met een XML-sitemap staan alle url’s van de pagina’s netjes onder elkaar. Dit is ideaal voor zoekmachines, die zo snel kunnen zien of alles pagina’s zijn geïndexeerd en of er nieuwe stukken zijn toegevoegd die nog moeten worden opgenomen. Dit komt de vindbaarheid van je website ten goede.

    Misverstanden over sitemaps:

    1. Met een sitemap zal Google je website niet sneller of vollediger indexeren, daarvoor kijkt de zoekmachine allereerst naar de interne navigatie, linkstructuur en unieke content. Google gebruikt de sitemap wel als controlemiddel.

    2. Webpagina’s die wel in de sitemap staan maar niet via links (extern of intern) bereikbaar zijn, worden waarschijnlijk niet geïndexeerd. Het is verborgen content. dus waarschijnlijk niet interessant.

    3. Door je XML-sitemap aan te melden bij Google Search Console word je site niet beter geïndexeerd, maar krijg je inzicht over hoe de indexatie verloopt en of er problemen optreden (404-errors, crawlfouten etc).


    Vind je dit interessant? Download dan mijn Gratis SEO Handleiding

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.