Ga naar de inhoud

Content op je website: de 5 grootste voordelen

    De term ‘content is king’ dekt de lading allang niet meer. Plaats daarom niet zomaar artikelen op je site, maar bepaal eerst een overkoepelende contentstrategie.

    Dit is een gastbijdrage, geschreven door Romano Groenewoud van SEO Geek.

    De term ‘content is king’ is wat mij betreft een echte dooddoener, het dekt de lading allang niet meer.

    De term duidt op het creëren van kwalitatieve hoogwaardige content en kwam in de mode toen Google het tijdperk van gespinde artikelen resoluut de nek omdraaide met Panda. Unieke, kwalitatief hoogwaardige content was nu vereist.

    Cliché of niet, vandaag de dag is goede content nog steeds erg belangrijk, maar nu het liefst als onderdeel van een overkoepelende content strategie en gecreëerd vanuit een positie van autoriteit.

    In dit artikel zal ik specifiek ingaan op de pluspunten van ‘interne’ content creatie, het plaatsen van artikelen, infographics, video en foto’s op de eigen website. Alsmede behandel ik de 5 directe voordelen die te behalen zijn met een uitgekiende interne content creatie strategie.

    1. Traffic naar je site

    Bezoekers-op-je-website

    Goede content levert traffic op, zo simpel is het. Een goede marketeer creëert content met een strak afgebakende doelgroep in het achterhoofd. Sluit je content goed aan met de interesses en behoeftes van deze doelgroep dan zullen ze je site hoe dan ook weten te vinden.

    Je kan ze ook een handje helpen. In dat geval moet er slim worden omgesprongen met de kanalen die worden gebruikt om de content onder de aandacht van de doelgroep te brengen. Dit om te voorkomen dat je inspanningen verloren gaan en niemand je content ziet.

    Een goede content strategie geeft houvast omtrent de preferabele afzetkanalen, gedefinieerd per stuk content. Stel jezelf de vraag waar de bezoekers vandaan dienen te komen.

    Een lijvig artikel dat echt de diepte in gaat en bovendien binnen een niche valt, zou wellicht het best via LinkedIn te promoten zijn. Heb je meer visuele content? Dan zijn Pinterest en Instagram wellicht de juiste keuze.

    Indien de bezoekers via de zoekmachines moeten komen dan loont het zich om vooraf onderzochte zoektermen in je artikel op te nemen.

    Er is wat dat betreft altijd een wisselwerking tussen de content en je beoogde afzetkanaal en doelgroep. Stem je dit goed af dan behaal je het maximale rendement uit je strategie.

    2. Stimuleer lucratief koopgedrag

    Content creatie leent zich uitstekend om het koopgedrag van een klant te beïnvloeden. Bijvoorbeeld door ze te inspireren om een aankoop te doen.

    We nemen hier AirAsia als voorbeeld, een vliegtuigmaatschappij hier in Azië die de laatste jaren behoorlijk aan de weg timmert. Het is een club die slim gebruik maakt van content creatie.

    De stad Kunming in China is wellicht niet de meest voor de hand liggende vakantiebestemming. AirAsia is zich hier van bewust en brengt daarom de highlights van de stad op de eigen site onder de aandacht.

    Content-website-voordelen

    Netjes worden de 5 topattracties van Kunming voorgeschoteld. Je krijgt er bijna zin van om te gaan!

    Content-website-voordelen-2

    Als afzetkanaal wordt Twitter gebruikt. Door middel van een tweet wordt Kunming onder de aandacht gebracht van de bijna 2 miljoen volgers. Deze volgers kunnen nu Kunming verder ontdekken op de site. De pay off vindt plaats zodra de vluchten via de site worden geboekt.

    Upsells/cross-sells

    Jouw informatievoorziening kan niet alleen als inspiratie dienen, het kan ook het beslissende zetje zijn waardoor een klant een duurder (upsell) of additioneel product (cross-sell) aanschaft.

    We nemen een retailer van skispullen. Deze kan middels een infographic aantonen hoe je volledig voorbereid en veilig op de piste staat. Dit behelst in ieder geval de aanschaf van een helm.

    Nu we toch bezig zijn, waarom niet meteen de voordelen van een lawinepieper en rugbeschermer belichten? Wel zo veilig? Een helm, lawinepieper en rugbeschermer die jij toevalligerwijs alle drie verkoopt via je site?

    Infographic-voor-content-strategie

    Infographic als onderdeel van een content marketing strategie van online retailer Trekwear.

    Dit aangehaalde voorbeeld komt van Trekwear. Ze maken slim gebruik van content om aan te tonen dat veilig skiën de aankoop van een aantal producten vereist.

    Een klant op zoek naar een helm wordt hier getriggerd om ook de andere twee producten te kopen, een klassieke cross-sell dus!

    Ook binnenkomende links blijven in 2016 cruciaal voor goede rankings. Maar hoe zorg je er voor dat een invloedrijk persoon jouw content onder ogen krijgt en vervolgens een waardevolle link naar je content plaatst?

    Om dat te bewerkstelligen zou je content strategie, wederom per stuk content, enkele of meerdere individuen moeten selecteren die koste wat het kost bereikt moeten worden. Het gaat hier dan om personen met een zekere autoriteit en invloed. Dat vergt wat inspanningen, maar het is het zondermeer waard.

    Kortom, stel jezelf de vraag wie de autoriteiten zijn. Hoe ga ik deze mensen bereiken? Hoe sleep ik die felbegeerde link uit het vuur?

    4. Toegenomen autoriteit

    In één klap je volledige doelgroep overtuigen van je kennis van zaken over een bepaald onderwerp? Het kan op het internet.

    Content is bij uitstek een goede manier om je autoriteit te tonen. Laat zien wat je in huis hebt door middel van verdiepende content. Vertel hoe je iets doet, in plaats van dát je het doet.

    Vooral voor e-commerce heeft het worden gezien als autoriteit direct nut. Je koopt liever van een zaakdeskundige autoriteit dan een anonieme handelaar nietwaar?

    5. Verhoogde loyaliteit

    Op het moment dat je interne content strategie al een tijdje loopt zal je loyaliteit opbouwen met je doelgroep. Zij zullen je website blijven controleren of je wellicht weer iets nieuws hebt geplaatst, ze weten immers dat je kwaliteit levert.

    Deze terugkerende bezoeken heb je volledig te danken aan je content creatie en het mooie is dat er geen verdere investering meer nodig was, ze vinden jouw content inmiddels zelf.

    Deze groep is bovendien kwalitatief hoogwaardig, ze zijn bovengemiddeld receptief en makkelijker te beïnvloeden. Je kan je voorstellen dat dat enorme voordelen herbergt om zo’n loyale groep volgers aan je verbonden te hebben. Je hebt middels content creatie een volledig nieuw afzetkanaal gecreëerd.

    Conclusie

    De term ‘content is king’ is nog steeds relevant, het suggereert alleen dat de creatie van hoogwaardige content voldoende zou zijn, en dat is niet juist. Daarvoor kom ik te vaak stukken content tegen online die ver ondermaats presteren.

    De keuzes die je maakt wat betreft doelgroep en afzetkanaal voor promotie zijn hierin doorslaggevend. Stem je dit goed op elkaar af, dan zal je al snel  de vruchten kunnen plukken van je interne content strategie.

    Lees ook deze artikelen over content:

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.