Ga naar de inhoud

In 5 tips doelgerichter schrijven voor internet

    Wat doen bezoekers als ze eenmaal op jouw website zijn? De hoogste tijd voor een cursusje overtuigend schrijven voor internet.

    Tip 1: schrijven voor het web – de value proposition

    Wie ben je, wat bied je en waarom zouden mensen met je in zee gaan? Dat is in het kort de Value Proposition.

    Kun je in twee zinnen uitleggen wat de toegevoegde waarde is van je product of dienst, dan wek je de interesse van de lezer en wordt hij mogelijk een klant.

    Maak met de Value Propositions bijvoorbeeld duidelijk dat je product een probleem oplost, of dat jij de juiste persoon bent om een bepaald doel te verwezenlijken.

    Mijn proposition luidt: ik help ondernemers bij het beter vindbaar maken van hun website, zodat ze meer klanten krijgen en hun omzet vergroten.

    Het is kort en krachtig en lezers weten precies waar ik ze mee kan helpen.

    💡 Let op! Stel bij het formuleren van een Value Proposition altijd de klant centraal: Wat heeft hij of zij eraan?


    Tip 2: versterk de value proposition

    De Value Proposition kun je versterken met  aanvullende informatie, om zo de lezer verder te overtuigen. Bekende voorbeelden zijn:

    • Testimonials
    • Een overzicht van alle sterke punten
    • Aanbiedingen, om lezers te verleiden
    • Aantrekkelijke afbeeldingen, bijvoorbeeld bij vakantiereizen

    Ik versterk mijn propositie door zoveel mogelijk SEO-kennis zo toegankelijk mogelijk te maken en te delen. Lezers zien zo wat ik kan en weet en dit levert nieuwe opdrachten op.


    Tip 3: schrijven voor internet is anders

    Als gediplomeerd  journalist hou ik van mooie, doordachte teksten. Dat is leuk en aardig, maar op internet hoeven teksten niet mooi te zijn. Ze moeten wel pakken en uitnodigen tot actie. Of het nu doorlezen of een  product bestellen is.

    Dit bereik je met duidelijke en krachtige call to actions, al dan niet gecombineerd met wat urgentie. Een paar voorbeelden:

    • • Bel nu en maak een afspraak
    • • Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct de Gratis SEO Handleiding
    • • Ontvang uw GRATIS proefversie hier

    Het maakt niet uit wat het is, zolang je er maar voor zorgt dat je de aandacht van de lezer trekt en vasthoudt. Anders is hij weg.


    Tip 4: schrijven voor internet moet kort en bondig

    Lezers op internet zijn lui. Ze scannen een paar regels en staat er niet tussen wat ze zoeken dat zijn ze weg.  Less is daarom bijna altijd more.

    Dit wil niet zeggen dat je geen lange tekst mag schrijven, maar deel hem op in korte alinea’s, gebruik bullets en opsommingtekens, varieer met kleur en tussenkoppen en versterk zo mogelijk met video. Trek de aandacht en hou die vast, op alle mogelijke manieren.


    Tip 5: zoekwoordenonderzoek en social media

    zoekwoorden-onderzoek

    Je kunt nog zo’n prachtig artikel schrijven, als Google hem niet vindt en jij hem niet onder de aandacht brengt via social media-kanalen als Twitter, LinkedIn en Hyves vindt niemand hem. Besteed daar dus tijd en aandacht aan.

    Zoekwoorden in de titel van een artikel zijn een belangrijke voorwaarde voor een hoge positie in Google. Een snelle manier om zoekwoorden te achterhalen is Google Suggest.

    Voor dit artikel tikte ik in Google: schrijven voor internet a, schrijven voor internet b etc, net zolang tot Google met een suggestie kwam. Dit was: schrijven voor internet tips.

    Blijkbaar wordt hier dusdanig vaak op gezocht dat de zoekmachine hem voorstelt, vandaar dat de titel van dit artikel luidt: 5 tips voor het schrijven voor internet.

    Vervolgens tikte ik in Google:

    allintitle:”schrijven voor internet tips”

    Er zijn maar 107 sites die deze woorden in hun titel hebben, dus een hoge positie op deze zoekwoorden is met voldoende relevante links naar het artikel prima haalbaar. Met Google Analytics kan ik vervolgens achterhalen hoeveel bezoekers het me oplevert. En wat ze vervolgens doen op de site.


    Bonustip

    Bij de hand, bij de hand, neem je lezers bij de hand. Het zou maar zo een kinderliedje kunnen zijn, maar wat ik bedoel is dat lezers niet willen nadenken. Maak het ze daarom zo makkelijk mogelijk en beschrijf in de linktekst wat er gebeurt als iemand erop klikt. Voorbeelden

    • Bestel de Apple iPad
    • Meld je nu aan voor mijn nieuwsbrief
    • Boek dit huisje

    Dit geldt natuurlijk ook voor de visuele presentatie van je website. Zorg voor duidelijke knoppen, menu’s en afbeeldingen, want kunnen je lezers iets niet vinden dan zijn ze weg. Het klinkt hard, maar het is de realiteit.

    Fotocredit hoofdfoto: Intersection Consulting via photopin cc

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.