Ga naar de inhoud

20 SEO termen die iedereen moet kennen

    Heb je een website of weblog, dan komt wat SEO basiskennis altijd van pas. Mijn Gratis SEO Handleiding heb je waarschijnlijk al gedownload en in dit blog vind je 20 SEO termen die je echt moet kennen. Praat als een pro!
    Laatste update: 30-8-2017

    1) Ankertekst

    Bij links noemt men de woorden die de link bevat de ankertekst. Komen ze overeen met de belangrijkste zoekwoorden van de ontvangende pagina dan kom je hoger in Google. Lees ook: Wat is een ankertekst en is dit belangrijk voor SEO?

    2) Backlink

    Backlink wordt ook wel inlink of gewoon link genoemd. Met een backlink verwijst een andere website naar jouw website en dit is een van de belangrijkste voorwaarden voor een vindbare website. Google ziet links als ‘stemmen’ en hoe populairder een site, hoe hoger hij verschijnt bij de zoekresultaten.

    3) Cloaking

    Deze techniek houdt in dat zoekmachines en menselijke bezoekers een andere pagina krijgen te zien. Het doel is om de pagina hoog te laten scoren in Google om vervolgens het inkomende verkeer naar niet-gerelateerde producten of diensten te sturen. Spammen dus en de meeste zoekmachines verbieden en bestraffen het.

    4) Canonical URL

    Komen meerdere pagina’s van jouw website bij een bepaalde zoekvraag in aanmerking voor een plek hoog in Google, dan kun je met een cannonical url aangeven welke Google moet tonen. Denk aan een product die op meerdere (overzichts)pagina’s op jouw website voorkomt. De canonical versie van seozwolle.nl is www.seozwolle.nl, probeer maar eens in de adresbalk.

    5) Duplicate Content

    Duplicate content verwijst meestal naar stukken tekst op een of meerdere websites die (vrijwel ) vergelijkbaar zijn. Zoekmachines zijn er niet dol op en geven de voorkeur aan unieke content.
    Lees ook
    : Dit kun je doen tegen duplicate content

    6) Keyword Density

    Om de keyword dichtheid van een bepaalde pagina te controleren hoef je alleen maar het aantal keren dat een zoekwoord gebruikt wordt te delen door het totaal aantal woorden in de pagina.

    7) Keyword Stuffing

    Keyword stuffing is het overvol stoppen  van teksten met zoekwoorden. Keyword density was jarenlang een belangrijke SEO factor, maar omdat er makkelijk mee te sjoemelen valt en zoekmachines steeds slimmer worden is dit steeds minder het geval.

    8) Linkbait

    Een linkbait is een pagina op een website of blog die gericht is op het aantrekken van zoveel mogelijk backlinks. Meestal is het een geschreven stuk, maar het kan ook een video, een foto, een quiz of infographic zijn. Lees ook: 30 tips voor een succesvolle linkbait bij iMonkeys

    9) Link farm

    Een linkfarm is een verzameling websites die allen naar elkaar linken, om zo de PageRank van alle sites kunstmatig te verhogen. Deze tactiek was jarenlang effectief, maar wordt tegenwoordig aangemerkt  als spam (en kan dus bestraf worden).

    10) Link Sculpting

    Door het nofollow-attribuut strategisch in te zetten konden webmasters de PageRank op een website sturen, waardoor ze bepaalde pagina’s krachtiger maakten. Door wijzigingen van Google werkt deze strategie niet meer.

    11) Meta Tags

    Metatags zijn woorden die je aan onder andere menu-items en pagina’s toevoegt om zoekmachines duidelijk te maken waar deze over gaan. Vroeger had dit zin, maar tegenwoordig doen Google, Yahoo en Bing er steeds minder mee.

    12) NoFollow

    Het NoFollow-attribuut is in het leven geroepen om spam tegen te gaan. Nofollow-links geven geen PageRank door aan de ontvangende website en door opname van het nofollow-attribuut bij een link zegt de webmaster eigenlijk: Google, ik ben niet verantwoordelijk voor deze link, dus volg hem maar niet.

    13) PageRank

    Zoekmachine Google gebruikt Pagerank om websites een rapportcijfer te geven. Beginnende websites waar men nauwelijks naar verwijst hebben pagerank 0, oudere website met veel backlinks die zich al bewezen hebben stijgen naar pagerank 2, 3, 4 en zo verder.

    Google berekent Pagerank per pagina en bestaat je website al wat langer dan zijn er ongetwijfeld pagina’s met een aardige PR-waarde. Zie het als goodwill: die wil je behouden. Webpagina’s met een goed rapportcijfer (hoge pagerank) krijgen uiteraard een streepje voor en verschijnen hoger in Google. Lees ook: krijg geen obsessie van je Pagerank door René Greve

    14) Robots.txt

    Dit is een bestand, geplaatst in de root van het domein, dat wordt gebruikt om spiders te informeren over de structuur van de website. Zo is het via het robots.txt-bestand bijvoorbeeld mogelijk om de toegang tot bepaalde mappen te verbieden. De gegevens worden dan niet geïndexeerd.

    15) Sandbox

    Google eigenlijk heeft een aparte index, de sandbox, waarin het alle vers ontdekte webpagina’s plaatst. De pagina’s worden niet weergegeven in de zoekresultaten, totdat ze gecontroleerd en goedgekeurd zijn..

    16) Search Algoritme

    Een zoekalgoritme wordt gebruikt om de meest relevante webpagina’s voor elke zoekopdracht te vinden. Google’s algoritme omvat meer dan 200 factoren (volgens Google zelf), waaronder de PageRank-waarde, de titel tag, de inhoud van de website, de leeftijd van het domein en ga zo maar door.

    17) SEM

    SEM staat voor Search Engine Marketing, oftewel marketing via zoekmachines. Dit kan op twee manieren: via pay per click adverteren (o.a. Google Adwords, je koopt een plek hoog bij de zoekresulaten) en via SEO – zoekmachine optimalisatie – dat zich richt op de gratis (organische) zoekresultaten.

    18) SERP

    Staat voor Search Engine Results Page. Het is de pagina die je ziet wanneer je zoekt naar een bepaald trefwoord op Google of een andere zoekmachine. De hoeveelheid zoekverkeer die jouw website ontvangt via zoekmachines hangt af van de posities in de SERPs. 70% van de mensen kijkt niet verder dan de eerste vier zoekresultaten.

    19) Title Tag

    De title tag is de titel van een webpagina en het is een van de belangrijkste factoren voor een positie hoog in Google. Idealiter is titel tag uniek zijn en bevat hij de belangrijkste zoekwoorden van de pagina. Je ziet de title tag van elke webpagina in de bovenste balk van de browser tijdens het navigeren.

    20) Web Crawler

    Web Crawler – ook wel search bot of spider genoemd -is een computerprogramma dat het web afstruint op zoek naar nieuwe pagina’s. Dit is de eerste stap bij het gevonden worden op internet.

    Vind je dit interessant?

    Fotocredit: katiew via photopin cc

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.